Vis: Valgt melding   10 nyeste   2018   2017   2016   2015   2014   Tidligere år

Høyere strømpriser første halvår

Strømutgiftene økte med 9 prosent første halvår i 2017 sammenlignet med i fjor. Strømprisen isolert økte 17 prosent. Hvert hjem måtte ut med en tusenlapp ekstra.

Dyrere strøm første halvår
Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at husholdningenes totale strømutgifter økte med 9 prosent første halvår i år, da har man tatt med både nettleie og avgifter. I samme periode økte strømprisen 17 prosent.

Dermed økte strømutgiftene med 900 kroner dette halvåret for en enebolig som bruker 20.000 kWh. Strømavtaler som har standard variabel pris, er de dyreste avtalene for husholdningene.

Nedbør og kullpriser
– Lite nedbør med underskudd i kraftmagasinene samt høyere råvarepriser på blant annet kull var noen av faktorene som bidro til høyere strømpriser under det første halvåret 2017. Været er viktig for strømprisens utvikling i Norge da det påvirker både tilbudet og etterspørselen, altså både vannkraften og oppvarmingsbehovet, sier Jens Regnstrøm som er leder i elskling.no som sammenligner strømpriser for folk flest.

450 millioner kroner ut av vinduet
Husholdninger med variabel strømpris betalte 19 prosent mer enn husholdninger som satset på spotpris. Prisforskjellen var i gjennomsnitt på 7,6 øre/kWh inklusiv avgifter. For en vanlig enebolig tilsvarer det 1520 kroner høyere strømregning per år.

– Det er overraskende at nesten 30 prosent av strømkundene fortsatt har avtale om variabel pris. Vi ser jo tydelig i statistikken fra SSB at disse avtalene sjelden lønner seg, sier Regnström.

Beregninger gjort av elskling.no viser at kunder med avtale om variabel pris betalte nesten en halv milliard kroner mer enn nødvendig det første halvåret i 2017. Under hele fjor betalte disse kundene 600 millioner kroner ekstra for strømmen – det er penger rett ut av vinduet.

Denne gangen var fastpris billigst
Kunder som valgte fastprisavtale, fikk lavest strømpris i årets første seks måneder. Fastprisavtale kostet i gjennomsnitt 30,5 øre/kWh. Spotpriskunder betalte to øre mer, prisen lå i gjennomsnitt på 32 øre/kWh. Dyrest ble det for kunder som hadde avtale om variabel pris, de betalte i gjennomsnitt 38 øre/kWh. Prisene er her oppgitt uten avgifter.

Detaljene i strømavtalen teller
– Man kan ikke si at en bestemt strømleverandør er billigst og en annen er dyrest. De fleste strømleverandører har mange ulike avtaler, hvorav noen er billige og andre er dyrere. Vi oppfordrer strømkundene til å sjekke sine avtaler med jevne mellomrom. Man kan spare mye på å skaffe seg litt bedre vilkår enten ved å bytte avtale i samme strømselskap eller ved å bytte selskap, sier Regnström.

Jens Regnström
jens.regnstrom@elskling.no